dinsdag, november 01, 2005

Allerheiligen...



Allerheiligen.... een dag waarop de overledenen herdacht worden...
Ik denk daar anders over. Na een heel kort bezoekje op het middaguur zag ik al die grafzerken bedekt met bloemstukken, zeg maar kunstwerken. Het één nog groter dan het andere. Bij sommige zie je zelfs niks meer van de zerk. Enkele mensen staan te pronken aan de poort met hun bloemstuk... er zijn er die zelfs hun mp3 spelertje aan het beluisteren zijn terwijl ze tussen de grafzerken wandelen..... wel ik denk daar het mijne van.
Mijn oog viel op een oude man die één roosje neerlegde op het graf van zijn overleden vrouw, dat heeft me nog het meest geraakt, dat ene roosje inplaats van die bombastische bloemstukken. We zijn maar heel even gebleven, te druk en dan voel ik me niet op mijn gemak. Ik ga zoveel ik wil, als het rustig is, en daar hoeft het voor mij echt niet Allerheiligen voor te zijn....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Groot gelijk Monique, Allerheiligen is meer en meer een commérce geworden.

Anoniem zei

Laten wij toch iedereen in zijn/haar waarde laten.
Gedenkdagen en rituelen zijn niet voor niets ontstaan en kunnen heel heilzaam zijn voor mensen die iemand verloren hebben. Had ik zelf ook nooit gedacht, totdat ik op mijn 40e mijn allerliefste man verloor...
Wat de commercie rond Haloween betreft, ben ik het roerend met jullie eens! Een mooie dag gewenst, Marja

Roza zei


de eenvoud van die ene roos
is zo prachtig